Gezonder leven door slimme technologie: Mijn “tech dieet”

“Schat, het wordt tijd dat je eens wat gezonder gaat doen”. De gevreesde woorden voor iedere Bourgondische levensgenieter. Maar ze had gelijk, ik moest er aan geloven. Op dieet, pillen, poeders of fitnessprullen van Tell Sell, gaan hem voor mij niet worden. Nee, ik ga liever voor een dosis boeren verstand, observatie van gezonde mensen en als het even kan, (beproefde) technologie.

En natuurlijk mijn “nemesis”; regelmaat.

Mijn dieet in een notendop… en het resultaat

  1. Door de week geen wijntjes of andere alcoholische dranken meer, wel voldoende water drinken.
  2. Meer beweging en nu met regelmaat.
  3. Beter letten op wat en hoeveel ik eet.
  4. Meten is weten: Bewust leven met behulp van tech.
  5. Van het leven blijven genieten, maar nu meer in balans.

Resultaat: 4 kilo kwijt in twee weken, zonder het gevoel te hebben dat ik compleet anders moet gaan leven. Met nadruk op “moet”, daar ben ik nu eenmaal geen fan van.

Per stap een kleine toelichting:

1. Geen drank meer door de week

  • Gewoon niet doen, bij verleiding: nog een keer dit kijken.
  • Zorgen dat ik altijd een fles water bij me heb en daar gedurende dag slokjes uit neem. Telkens hele glazen achterover klokken blijkt geen nut te hebben. Dat plas je grotendeels weer uit in plaats van dat het opgenomen wordt door onder andere je huid.
  • Steeds vaker een van de maaltijden op een dag, vervangen door een gezond sapje uit onze Kuvings Slow Juicer.

2. Meer beweging, met vaste regelmaat

  • In mijn agenda, drie -vaste- momenten opnemen waarop ik sport.
  • De hi-tech Crosstrainer op zolder dient niet langer alleen als wasrek.
  • Onze low-tech all-in-one-gym (zo een met gewichten en geen fancy displays) is weer afgestoft.
  • Wat vaker de fiets pakken. Dat is meteen een goed voorbeeld voor onze kinderen.

In de planning: De twee beste Apps uit dit onderzoek: *Low Quality of Free Coaching Apps with Respect to the American College of Sports Medicine Guidelines: A Review of Current Mobile Apps *. Zie screenshot hier onder of lees het hele report als onderbouwing en details je ding zijn.

3. Weet wat je eet

De Kuvings Whole Slow Juicer komt volgend week uitgebreid aan bod, inclusief een overzicht van wat nou écht gezond is en wat stiekem toch niet. Ik was verbaasd!

Buiten dat, gewoon niet te veel eten, minder vlees, meer vis en vegetarisch. Een bord is voldoende, hoe zeer het ook naar meer smaakt.

4. Bewust blijven

  • Mijn Withings Actiivité Pop blijft keurig bijhouden hoeveel ik beweeg, of ik wel voldoende slaap en wat de kwaliteit daarvan is.
  • Een analoog wijzertje, geeft aan hoever ik ben met mijn dagelijks doel. Voor mij is het de standaard 10.000 stappen per dag.
  • De Withings Smart Body Analyser geeft iedere ochtend mijn gewicht aan, BMI, hoeveel stappen ik gisteren heb gedaan, mijn hartslag en zelfs het weer gedurende de dag.
  • De all-in-one gezondheidsapp laat me ook maaltijden invoeren om mijn calorieën te tellen. Dat gaat me nu nog net iets te ver, maar langzaam aan begin ik het wel te overwegen.

Punt is, hoe meer je geconfronteerd wordt met de exacte status van je gezondheid, hoe meer je gestimuleerd wordt er goed mee om te gaan. Dit heet tegenwoordig Quantified Self, Wikipedia zegt:

Quantified Self is een beweging om technologie te laten integreren op aspecten van het dagelijks leven in termen van inputs. Zo kunnen deze inputs gedreven worden door gemoedstoestanden (stemmingen) of prestaties (geestelijke en lichamelijke).

5. Weekend Bourgondiër

In het weekend geen krampachtige praktijken. Gewoon genieten van al het moois dat een leven te bieden heeft. Het enige verschil, het gaat nu met mate. Zeker op de zondag, niet meer dan twee of drie drankjes en vooral niet volproppen met ongezonde dingen.

Disclaimer: Ik ben GEEN diëtist**

Hooguit een creatieve levensgenieter die eerder balans zoekt, dan een manier om snel af te vallen. Dat is het punt voor mij, ik wil niet snel kilo’s kwijt. Ik wil op alle punten die tellen, een gezonder leven leiden. Nu heb ik ergens gelezen dat dit ook beter is voor je lichaam en aanzienlijk de kans vergroot dat je doorlopend gezond bezig blijft. Tijd zal het leren.

Het bovenstaande is dan ook niet meer dan mijn persoonlijke ervaring met een experiment dat ik nog lang wil voeren.

Wat zijn jouw ervaringen?

Author: Verdi

“Het maakt niet uit wat je doet, maar waarom je het doet”

Share This Post On