Logitech TV Cam HD for Skype – Review

Wanneer Logitech me vraagt een product te reviewen ben ik meteen benieuwd, enthousiast zelfs. Het zou niet zo mogen zijn, je moet tenslotte zo onbevooroordeeld blijven als mogelijk wanneer je een review schrijft. Toch heb ik iets met het merk, door de jaren heen hebben ze altijd kwaliteit geleverd en een uitstekende support geboden. Na drie jaar je muis stuk die allang uit de garantie is? Geen probleem, even bellen en vaak kan je hem ruilen voor een nieuwe.

Superservice waar zelfs bedrijven als Apple wat van kunnen leren. Voel je hem al aankomen? Er is inderdaad een ‘maar’. Gedurende twee weken mag ik twee Logitech TV Cam HD for Skype’s lenen. Mijn eerste gedachte: “Is hier een markt voor?”. Maar goed, een gaat naar het huis van semi-collega Janis en een op mijn eigen TV. Deze test leidde tot een verassing en een bevestiging.

Laat ik meteen de verrassing maar uit de weg ruimen. Janis zou in een paar regeltjes zijn bevindingen zenden over de installatie en het gebruik. Altijd fijn om een 2de mening te hebben. Wat hij leverde is feitelijk een review op zich. Onderstaand zijn bevindingen en eerste review ooit met daar onder mijn bevestiging.

Logitech TV Cam HD for Skype – Door Janis

Uitpakken
De camera is goed beschermd verpakt. Hij zweeft als het ware bijna midden in de doos. Voeding/kabel/afstandsbediening liggen in een apart compartiment onderin. Die sectie heeft echter een hoog eenmaligheidsgehalte. Je krijgt de spullen nooit meer zo mooi ingepakt als dat het er ooit ingezeten heeft.

Plaatsen en Aansluiten
De voeding heeft een flinke lange kabel, handig indien de camera OP de TV geplaatst wordt, zoals in mijn geval. Ook de HDMI kabel is lang genoeg. In mijn geval kon ie niet rechtstreeks in TV, maar moest ie via een HDMI switch die een stukje verderop staat aangesloten worden (volgens mij heb ik al teveel spullen aan mijn TV hangen).

De verstelbare voet zorgt ervoor dat ie stabiel op TV’s van verschillende diktes te plaatsen is. Het uiterlijk is mooi genoeg om de TV niet te erg te ontsieren, je plaats tenslotte weer een los kastje ergens bij/op/in. Omdat de netwerkkabel naar mijn mediacenter iets te kort was heb ik besloten de camera via WIFI te testen.

Configureren en ingebruikname
Stekker in het stopcontact betekent camera aan. Ik heb, noch op de camera, noch op de kleine, goed in de hand liggende afstandsbediening, een aan/uit knop of functie gevonden (maar ook niet lang gezocht). Gezien een van de features van de camera (een skype gesprek eventueel zonder TV kunnen ontvangen) lijkt me dit een gevalletje “works as designed”.

TV naar de juiste HDMI ingang laten kijken en je ziet de camera opstarten. Het aanloggen op skype ging prima. Doorgaans is het een crime om met een afstandsbediening letters en cijfers te selecteren die je eigenlijk op een echt toetsenbord zou willen inkloppen. Goede feature is dat zowel kleine als hoofdletters te selecteren zijn, zonder op een extra knop te hoeven drukken. E.e.a. verliep dus alsnog vrij soepel.

Na aanmelden zijn de contacten meteen te zien,, zoals je van skype gewend bent. Een connectie met mijn wifi router maken was probleemloos. Zeker daar gebruik ik een complex password, maar ook dat was simpel in te geven. Gemakkelijker dan b.v. op een iPad of android telefoon.

Gebruik
Het gebruik is simpel, je selecteert een contact en de verbinding wordt opgezet. Het is apart (voor de andere kant) om zoveel dingen te zien. Ik ben skype via de iPad of een android tab gewend, het nadeel daarvan is de beperkte hoeveelheid beeld-informatie. Je ziet doorgaans alleen het gezicht van degene, met wie je praat. Als we met zijn tweeën in beeld willen, moet ik de iPad op arm-lengte van me afhouden, zeer vermoeiend.

Nu komt, meer dan, de volledige 3-zits bank in beeld. Je armen worden niet moe van het vasthouden van de iPad en je zit toch lekker op de bank ipv achter een PC.

Het beeld wisselt in kwaliteit, maar dat ben ik gewend van Skype, dus ik denk niet dat het aan de camera ligt. Hetzelfde geldt voor het geluid, op een issue na: Na een paar minuten skypen krijg ik veel last van rondzingen. Het begint ermee dat ik mezelf bijna even luid hoor praten als degene aan de andere kant van de verbinding. Een keer ging hij echt rondzingen wat met veel gepiep gepaard ging.

De microfoon is verder erg gevoelig, hetgeen zowel resulteert in een goede verstaanbaarheid van iemand, die enkele meters van de camera zit. Ikzelf zat op 3m van de TV en was perfect verstaanbaar. Iemand die op zeker 5 meter van de TV zat, was ietsje minder goed verstaanbaar, maar dat probleem was met de volumeknop op te lossen.

Nadeel is dat een lopende kraan, die minstens 10m van de camera verwijderd is, erg goed te horen was aan de andere kant. “Staat er iemand te douchen?” was het commentaar. Als je deze camera koopt voor gebruik in de woonkamer, hou er dan rekening mee dat alle geluiden in de kamer opgevangen worden.

Het activeren van de zoom-functie resulteerde de eerste keer in een complete crash van de camera, hetgeen hij ook melde. De camera moest rebooten en de verbinding moest opnieuw tot stand gebracht worden. Bij een tweede poging werkte de zoom-functie zonder problemen.

Teruggeven
Belangrijk in mijn geval (omdat ik ‘m terug moest geven), maar ook indien je de camera verkoopt is het wissen van je persoonlijke gegevens. In mijn geval 2 acties, account wissen en WIFI informatie wissen. Beide acties moesten apart uitgevoerd worden, al vormde dit geen probleem. Maar in de menu-structuur heb ik nergens een item „terug naar fabrieksinstellingen kunnen vinden“ Misschien niet goed gezocht, maar de andere 2 acties waren eerder gevonden.

Voordelen

• Goed ontworpen qua plaatsing op of onder de TV.
  • Gemakkelijk in gebruik.
  • Beeld doorgaans goed, kwaliteits issues zijn vergelijkbaar met andere skype sessies met andere apparaten en lijken dus niet aan de camera te liggen.
  • Verder was het geluid goed en de microfoons erg (soms te) gevoelig.

Nadelen
  • Ging toch vaak rondzingen, maar het is moeilijk te bepalen of dat aan mijn wifi-verbinding ligt, of aan skype, of aan het apparaat.
  • Wellicht een beetje duur, zeker gezien het feit dat veel TV’s inmiddels een skype app aan boord hebben. In dat geval kun je met een goedkopere webcam ook uit de voeten. Voorts hebben natuurlijk steeds meer TV’s camera’s ingebouwd. Als je dus een nieuwe TV wilt kopen, kun je de ongeveer 200 euro die deze camera moet kosten, beter besteden aan een duurdere „smart“-TV, maar da’s persoonlijk.

Een Logitech TV Cam HD for Skype is verkrijgbaar vanaf 173 euro, afhankelijk van waar je hem koopt. Gedetailleerde informatie en alle specificaties zijn te vinden op de website van de fabrikant.

Verdi’s bevestiging

Met de kwaliteit is, zoals gebruikelijk bij Logitech, niet mis. Zeer goed zelfs. De timing is een ander verhaal. Dit jaar komen er steeds meer TV’s waarin standaard een cam zit en Skype als App geïnstalleerd kan worden. Consoles zoals de PS3 en Xbox 360 hebben ook mogelijkheden om te videobellen. De eigenaar van Xbox, Microsoft, heeft vorig jaar Skype gekocht en zal het zeker toevoegen aan Xbox. Iedereen die een Kinect heeft, valt dus ook af als potentiële klant.

Logitech’s product is op consumenten gericht die mogelijk al voorzien zijn via hun TV, Console, Smartphone of Tablet. Een dedicated device (staat altijd aan) voor puur alleen Skype bellen is een voordeel dat, naar mijn mening, alleen weggelegd is voor intensieve gebruikers. We hopen voor Logitech dat die groep groot genoeg is om er winst op te maken. De gunfactor hebben ze verdiend.

Author: Verdi

“Het maakt niet uit wat je doet, maar waarom je het doet”